No more mainstream?

Idag var det dags för Fredrik Hertzman att hålla sin andra föreläsning som var en direkt fortsättning på den föregående kring det digitala samhället. Det som diskuterades var i stora drag hur internet har påverkat massmedierna och hur internets framväxt påverkat mediebranschen. Både företag och konsumenter är inte längre beroende av tid och rum då handel och verksamheter kan skötas genom internet. Vi diskuterade även vad som idag ger oss gemensamma referensramar eftersom Radio och Tv inte längre har den starka roll i de svenska hemmen som dessa medier haft förut. I

 

Hertzman menade att Massmedier är dåliga på att ge ett brett utbud till en användare medan internet just har denna styrka. Vidare påpekade Hertzman något intressant: Idag har det vid sidan av den kommersiella hitmarknaden uppstått olika nischmarknader. De kompletterar mainstreammarknaden och kan tillgodose speciella intressen. Förr, menade Hertzman, att det i princip var en jakt på allt som luktade ”hit” och alla ville ha del av samma framgångsrecept. Det som faktiskt kom ut på marknaden blev alltså det som var mainstream och något som appellerade till en bred massa – och de nischade intressena åsidosattes. Idag har förutsättningarna förändrats. ”Hittarna” finns kvar på markanden, men även smalare alternativ erbjuds. Denna pågående trend stödjs i boken ”Medier och Demokratin” där Lars Nord (2004) hävdar att medieinnehållet som förenar blir ovanligare och medieinnehållet som delar upp blir allt vanligare. Nya medier idag riktar sig inte längre till en bred publik utan fokuserar på publikens olika livsstilar och individuella preferenser.

 

En förklaring till framgångarna med nischmarknader menade Hertzman var bland annat att butiker flyttar över på nätet och på så sätt minskar kostnaderna. De kan ha ett stort lager med brett utbud utan att lagerkostnaderna blir för stora. Därför kan små butiker med nischade produkter även etablera sig, vilket inte hade fungerat om de endast haft en fysisk butik.

 

Idag rör vi oss allt mer ifrån mainstream. Vi vill själva styra vårt medieanvändande och behöver varken radio eller tv tablåer. Istället för att lyssna på radio skapar vi våra egna listor på Spotify och istället för att vänta på sitt favorit program på tv kan vi se avsnitten på kanalernas webbtv eller streama programmet från utländska sidor (nedladdning finns givetvis också.. men om vi ska se till den lagliga aspekten.) Vårt medieanvändande blir allt mindre beroende av tid och rum. Lars Nord (2004) nämner begreppet ”live journalism” i diskussionen kring detta och menar att innehållet i media idag utspelar sig i realtid.

 

Istället för att välja det alternativ som den breda massan väljer tenderar människor alltså att istället följa sin egen smak, detta eftersom de smala alternativen (exempelvis gällande musik) finns mer lättillgängliga. Jag började fundera på detta resonemang i en mode kontext. Idag tycker jag att det har växt fram en ganska motsägelsefull tillvaro när det gäller mode. Samtidigt som de modemedvetna försöker att ha en egen stil tycker jag att det aldrig har funnits så många som ska berätta vad som gäller inom mode. De senaste åren har det formligen exploderat fram olika modebloggar och nästan alla kvällstidningar har en modebilaga. Om de stora modebloggarna skriver om en produkt som de tycker passar sin personliga stil är det tusentals tjejer (även inklusive mig ska jag erkänna) som tar efter detta och försöker göra det till sin egna speciella stil. I slutändan ser alla precis likadana ut och då är vi alla mainstream även vi kanske känner oss personliga och inte vill medge det.

 

Hertzman var inne på detta spår och menade att det finns filter som tar bort bruset och fungerar som rådgivare för oss. Han berättade att man brukar tala om både för och efterfilter. Men skillnaden idag är att filtren idag inte är gatekeepers, alla produkter kommer ut på marknaden men det finns vissa aktörer som gör att vi kan hitta rätt i de stora informationsmängderna. Jag tror att bloggvärlden är ett av de främsta filtren, åtminstone när det kommer till mode.

 

Att vi inte längre är beroende av tid och rum när det gäller medieanvändande tycker jag är något positivt. Tjänster som Spotify och Voddler tror jag är ett vinnande koncept idag. Trots detta tror jag ändå på massmedier såsom Tv och Radio. De kommer inte att dö ut, snarare fortsätta att anpassa sig efter människors nya medievanor.

 

Julia Luttrup


Nord, Lars och Strömbeck, Jesper (2004) Medierna och demokratin. Studentlitteratur

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0