Glöm inte rätten till offentliga handlingar!

Eva Jönssons andra föreläsning handlade om Informationsfrihet och offentlighetsprincipen. Hon påpekade att det är en grundläggande princip att vi ska kunna ta del utav officiella handlingar. Kanske är det ännu viktigare att journalister besitter denna kunskap, men för oss som ska arbeta på management nivå blir det även relevant. Vi måste kunna stötta våra anställda i att de har rätt att få handlingar utlämnade.

 

Myndigheter har olika service skyldigheter. Enligt Tryckfrihetsförordningen ska de lämna ut allmän och offentlig handling på stället, helst genast. Om en kopia ska skickas ut ska detta helst ske samma dag. En myndighet får i princip aldrig säga att de inte har tid. För att alla regler ska gälla måste handlingarna både vara allmänna och offentliga. Hur detta avgörs finns olika kriterier. Vid ett juridiskt problem, exempelvis huruvida en myndighet är skyldig att lämna ut en viss handling, måste man börja bena i problemet från början. För det första bör det undersökas om handlingen överhuvudtaget är allmän. En handling i sig kan för det första ha vilken teknisk form som helst - allt som kan bära information kan även rymma en allmän handling (Olsson, 2006). Nästa steg är om handlingen är förvarad, har myndigheten tillgänglighet till handlingen? Detta innebär en begränsningsregel. När det gäller handlingar i pappersform är det ganska lätt att avgöra men huruvida handlingar i databaser är tillgängliga är svårare att bestämma (Olsson, 2006). En handling kan även, som Eva Jönsson påpekade, befinna sig på vift för tillfället - exempelvis vara hemma hos någon tjänsteman som gör en tillfällig bedömning. Handlingen anses ändå förvarad även om den inte finns i själva myndighetsbyggnaden. Vidare kan handlingen antingen vara inkommen eller upprättad. När en handling räknas som inkommen blir den därmed allmän, så fort den anländer till myndigheten (Olsson, 2006). En upprättad handling ska antingen ha expedierats, slutbehandlats eller justerats för att de ska ses som allmänna. Om kriterierna uppfylls ska handlingen lämnas ut. Det kan bli problematiskt om den allmänna handlingen anses vara hemlig, då kan den vara sekretessbelagd. Detta menar Eva Jönsson är en bedömningsfråga och man måste alltid låta myndigheten göra en sekretessbedömning.

 

Något som jag har lärt mig genom föreläsningen och casediskussion är att det är viktigt att börja i det juridiska problemet för att sedan tillämpa på verkligheten istället för direkt dra slutsatser. Jag har även förstått man ska stå på sig när man ska hämta ut allmänna och offentliga handlingar eftersom myndigheter i flera fall begår fel och inte vill lämna ut dem. Har man då kunskaper om sina rättigheter är det nog lättare att våga stå fast vid sin sak och inte ge sig.

 

Det var nog det från den juridiska världen än så länge...

 

Julia Luttrup



Olsson, Anders R (2006) Yttrandefrihet och tryckfrihet - Handbok för journalister. Studentlitteratur.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0