Medieföretagen spelar monopol.

Medier makt och struktur 2 – uppföljaren till Jens Cavallins föreläsning förra veckan. Och mycket riktigt handlade även denna föreläsning om medier och ägande. Cavallin inledde med teorier kring mediepolitik men fokus på denna föreläsning blev diskussionerna kring problematiken med medieägande. Bidrar medieägandet till något positivt eller är det endast hämmande för mångfalden? Kärnan av problematiken är om det går att göra något åt medieägandet.

 

Jag tror att det är tämligen svårt att göra något åt medieägandet. Att reglera med lagstiftning är enligt min mening inte rätt väg att gå. Men samtidigt tycker jag att ett allt för koncentrerat medieägande kan påverka innehållet negativt och det borde åtgärdas. Vilket jag skrev i mitt förra inlägg tror jag branscher utan konkurrens skapar sämre kvalitet och utbud – med andra ord är negativt för mångfalden. Om man tar SF som exempel blir det dem som är den styrande normen för vad vi i Sverige ska se på för film på bio – eftersom de har monopol på bio i Sverige. Om man jämför med andra länder tycker jag att man kan se en skillnad, framförallt gällande priserna. Jens Cavallin berättade om begreppen Konsolidering och koncentration menade att det var en paradox. Konkurrensen kan upphäva sig själv genom att den ena parten i konkurrensen är allt för stark. Picard (2005) diskuterar även konkurrensen och menar att graden av konkurrens påverkas av tillgängliga ekonomiska resurser och konsumenternas villighet att betala för medier.

 

Doyle (2002) diskuterar frågan angående centrerad medieägande och påpekar fördelarna som finns för företag som expanderar. Det leder till ökad effektivitet och bättre ställning på marknaden. Den nya effektiviteten kan antingen användas till att bättre utnyttja samhällets resurser vilket gynnar hela det ekonomiska systemet. Doyle är även inne på samma spår som jag framfört: att ökad makt på marknaden kan leda till ett hot för konkurrenter men även konsumenter då det upplevs som negativt för allmänheten.

 

Ytterligare ett problem med medieägandet är hur det utnyttjas i den teknologiska utvecklingen. Vid flera tillfällen är det just nya innovationer som har bidragit till sammanslagningar mellan medieföretag. Ett stigande problem har därför varit att företag har börjat att kontrollera hela den vertikala leverantörs kedjan gällande både TV, telefoni och trådlöst internet. Doyle (2002) för fram begreppet ”gateway monopol” och menar att när ett företag har kontroll över en funktion i infrastrukturen som alla medieföretag behöver kan det uppstå problem. De kontrollerande företagen uppträder som Gate keepers och ser till att gynna sina egna intressen först innan de släpper in andra aktörer. Detta påverkar i högsta grad konsumenterna anser jag eftersom våra val begränsas. Jag tror även att det är lockande att använda en och samma aktör för olika media. Mina föräldrar resonerade exempelvis så och har Telia som leverantör när det gäller både TV, internet och telefonabonnemang.

 

Å andra sidan kan ett monopol föra positivt med sig då det visat sig att det är de stora företagen som satsat mest på nya typer av media. Detta för att stärka sin position på marknaden (Doyle, 2002).

 

På föreläsningen diskuterade vi problematiken att inte blanda ihop ägande med innehållet. Jag tror att det är oundvikligt att stora företag anpassar innehållet efter sina egna intressen. Om jag haft ett stort medieföretag hade jag förmodligen också velat att mina intressen gynnades. Det är lite vitsen med att äga något. Därför tror jag att själva ledningen ska skiljas från produktionen. I fallet med SF diskuterades på föreläsningen att en sektion eller styrelse som sköter innehållet och reglerar så att innehållet är allsidigt hade varit en lösning på SF:s påverkan i utbudet.

 

Att påverka de stora medieföretagens koncentrerade ägande tror jag som sagt kan vara svårt. Detta innebär dock inte att vi endast ska acceptera situationen. Jag tror att det är viktigt att granska de stora företagen och undersöka deras organisation och omvärld. Här har media en viktig uppgift - om inte de ägs av det företag som de ska granska det vill säga …

 

Julia Luttrup



 

Doyle, Gillian (2002) Understanding media economics

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0