Kommer tidningen att sluta prassla?

Hur ser framtiden ut för den tryckta tidningen? Gunilla Sax, publicist och chefredaktör för Barometern gav oss en orientering i den lokala tidningsvärlden. Hon berättade med stort engagemang om tidningsbranschen och hur barometern i vår region är den dominerande lokala kvalitetstidningen. De är enligt chefredaktören själv den bästa förmedlaren av lokala nyheter och en viktig opinionsbildare i vårt samhälle. Deras främsta styrka är det starka varumärket som människor känner är trovärdigt. Hon slog även fast att Barometern ser sig själva stanna på marknaden trots en föränderlig omvärld. Och det var just den föränderliga omvärlden som blev fokus på föreläsningen vilket jag tycker gav en intressant inblick i hur det ser ut mediebranschen idag.

 

Gunilla Sax berättade att de nya tiderna ger fler valmöjligheter för konsumenter. Den totala mediekonsumtionen är idag samma som för tio år sedan men idag är det fler som rycker i konsumentens uppmärksamhet. TV är fortfarande det största mediet men internetanvändandet har ökat för varje år. En bidragande faktor är att allt fler medier flyttar över till internet, vilket påverkar statistiken. Hvitfelt och Nygren (2008) förklarar förändringen inom medievärlden med begreppet konvergens. Detta innebär att medieformerna drar i hop sig och gränserna mellan dem blir otydliga eller helt obefintliga. Bakgrunden till konvergensen ligger i den tekniska utvecklingen och medieföretagens förändrade ekonomiska villkor. Gunilla Sax påpekar att de tappar intäkter via annonser. Annonsörerna är trögrörliga och oftast ovilliga att flytta över till de nya medierna, detta har skapat stora problem för tidningsbranschen. Statistik har visat att pappersupplagan är en generellt sätt sjunkande trend medan nätupplagan däremot är ständigt uppåtgående och aldrig tidigare har de nått så många läsare. Med detta som bakgrund blir det problematiskt om inte annonsörerna följer med över till nätupplagan. Jag tycker att det verkar lite märkligt att inte annonsörena vill annonsera på internet eftersom internet som reklammedium växt sig stor de senaste åren (Hvitfelt et al, 2008), det är stor konkurrens om reklamutrymmet på välbesökta webbsidor. Detta borde lokala företag ta vara på och utnyttja barometerns webbplats men kanske lockar de stora sökmotorerna såsom Google mer. I sådant fall anser jag att Barometern borde föra fram argumentet att det är viktigt att nischa sig för att inte försvinna i det stora medieutbudet.

 

I mitt inlägg om Public Service berörde jag diskussionen om hur man ska kunna ta betalt på internet för medieprodukter och förutspådde att den diskussionen kunde återkomma i fler blogginlägg. Det påvisar lite att den frågan är högst aktuell i mediebranschen och jag önskar att jag hade en bra lösning. Gunilla Sax var liksom Olof Hultén bekymrad över problemet att människor tar för givet att allt ska vara gratis på internet. Hon menade att det i slutändan hindrar tidningar från att skapa kvalitets nyheter. I en tidning finns större utrymme till fördjupning, på internet läser man inte nyheter på samma sätt.

 

Jag tror att om den tryckta tidningen ska kunna konkurrera med internet måste de differentiera sig gentemot nätupplagan. Gunilla Sax påpekar att det är en pågående utmaning för dem just nu, att vässa innehållet. Tidningen måste ge lite extra som läsarna inte kan ta del utav på internet. Jag tror att det gäller att ha kreativa lösningar om den tryckta tidningen ska överleva. Många tidningar har redan gjort detta, exempelvis Aftonbladet. Igår såg jag ett inslag på TV4 nyheterna som handlade om precis detta. I inslaget berättade de att kvällspressen klarat sig betydligt bättre än dagspressen i den nuvarande tidningskrisen eftersom de i högre grad kunnat locka läsare. De har bland annat låtit läsarna få en DVD med på köpet när de köper en tidning. Även Gunilla Sax var inne på detta spåret och menade att det är viktigt att vara först, vilket aftonbladet var. Jag tror att det lockar konsumenter att köpa tidningar om man får något extra med tidningen, att ha en DVD samling tror jag även lockar till återköp eftersom man blir lockad att ha alla filmer om man redan har en. Barometern hade även utökat sin verksamhet i den mån att det exempelvis arrangerade resor och sålde biljetter till kulturella evenemang.

 

 

Ett annat sätt att vässa innehållet tror jag är att verkligen satsa på innehållet i den tryckta tidningen och hålla en hög journalistisk nivå. Curran och Gurevitch (2005) menar att journalistiken blir allt mer populariserad vilket leder till att den blir mer tillgänglig för allt fler människor. Detta är en risk med de tryckta tidningarnas innehåll, att de endast riktar sig till en viss typ av människor. En klar fördel med internet är enligt mig att fler människor tar del utav nyheter och får lättare att uttrycka sina tankar i exempelvis en blogg. Bloggar ger ett nytt perspektiv på journalistik som istället för att ge en objektiv syn för fram individuella tankar om samtida händelser (Curran & Gurevitch, 2005).

 

Dock tror jag att det är viktigt att inte se internet som ett hot mot den tryckta tidningen utan försöka skapa en jämvikt där nätet och pappersupplagan kan bära varandra. Jag tror, i likhet med Gunilla Sax att det gäller att se internets alla möjligheter, exempelvis med just bloggar och debattforum. Det blir enklare för människor att ventilera sina åsikter på internet än att skriva en insändare i tidningen.

 

Hvitfelt (2008) har en i mitt tycke ganska negativ framtidssyn på den tryckta tidningen. Han menar att tidningarnas internetupplagor och den dyra distributionen av papperstidningar kommer att leda till att tidningar i fysisk form kommer att tyna bort. Det är oundvikligt att inte se vad utvecklingen pekar på. Men trots detta tror jag att den tryckta tidningen i någon form alltid kommer att leva kvar. Jag kanske är traditionell och nostalgisk, men eftersom allt fler människor spenderar allt mer tid på internet, både privat, i skolan och genom arbete tror jag att vi i framtiden kommer att uppskatta allt sådant som inte är på internet. Det kommer kanske att bli attraktivt att INTE finnas på internet? Jag tror att allting har en motreaktion och även om internet kommit att bli en naturlig del i vår generations liv tror jag att det kommer att bli en motreaktion där de tryckta medierna kommer att upplevas som exklusiva. Att läsa en tidning med djupgående reportage eller intressant välformulerade tankar tror jag alltid kommer att upplevas bäst i fysisk form.


Julia Luttrup

 


 

Curran, James & Gurevitch, Michael (2005) Mass Media and Society, Hodder Education

Hvitfelt, Håkan & Nygren, Gunnar (red.) (2008) På väg mot medievärlden 2020 Studentlitteratur

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0