Informatörens viktiga uppgift

Hur ser egentligen en informatörs roll ut i en offentlig förvaltning? Personligen har jag aldrig tidigare reflekterat över den frågan, även fast jag kanske borde ha gjort det. Anledningen till varför jag spekulerar i den just nu är på grund av Sara Svenssons föreläsning. Hon arbetar på Kalmar Kommun och är informatör till yrkesrollen.  Under föreläsningens gång beskrev och förklarade hon hur en informatör arbetar och vad som specifikt skiljer hur en informatör arbetar i en offentlig kontra privat organisation. Hon diskuterade fördelar och nackdelar och tog även upp de olika roller en informatör kan anta.  Vi fick dessutom en insyn i hur Kalmar Kommun arbetar och hur de ser på information och kommunikation där.

 

Sara Svensson förde fram att informatörens roll i ett företag ofta ses som mindre värd och att det fanns en liten förståelse för kommunikation. Jag tycker att det är ganska otroligt att människor i organisationer (kanske framförallt ledningar) inte har uppmärksammat kommunikationens roll. Anledningen till detta är kanske för att jag just studerar kommunikation men fortfarande anser jag att det är något grundläggande och logiskt i en organisation. Hur ska en organisation kunna lyckas utan kommunikation och en informatör som samordnar den? På en kommun tycker jag att det är anmärkningsvärt eftersom det ligger i allmänhetens intresse att kommunens olika förvaltningar kan samordna sin kommunikation, både internt och externt. Att inte som kommun uppmärksamma kommunikation som något viktigt tror jag i slutändan att drabba dem negativt.

 

Jag tyckte att en intressant synpunkt i föreläsningen var när Sara Svensson berättade att det som hon ansåg vara mest tillfredsställande i sin yrkesroll var att hon arbetade för det allmänna bästa. Här tror jag att det finns en skillnad mot att arbeta i det privata näringslivet. Jag kan tänka mig att en informatör på en kommun ”får tillbaka” mer från sitt arbete än en informatör på, exempelvis, ett stort industriföretag. Denna synpunkt anser jag hänga ihop med att en av hennes roller var att öka förståelsen för den demokratiska processen i kommunens arbete och föra ut betydelsen av de kommunala yrkena. Sara Svensson ansåg att attityderna kring kommunens arbete behövde förändras. Jag tror att detta blir allt viktigare i dagens samhälle där människor blir allt mindre intresserade av demokratiska frågor. Många människor tror jag känner sig maktlösa och menar att de inte kan påverka besluten så varför ska de engagera sig? Robert W. Mcchesney (2001) menar att det är medierna som fungerar som en antidemokratisk kraft i samhället. Kanske främst i USA men även i resten av världen. Ju rikare mediekoncernerna blir desto mindre utrymme finns för demokrati och medborgares medverkan. Mcchesney påpekar att det inte endast är mediernas fel, men att de har en betydande roll. Hans förslag är att mediesystemet bör omformas så att fokus flyttas från kommersialism till att medierna faktiskt får kontakt med de medborgare som utgör demokratin. Om Mcchesneys resonemang appliceras på ett svenskt perspektiv kan jag se vissa paralleller, i synnerhet i TV-världen. Visserligen har public service en betydande roll i svensk media där demokratiska frågor bland annat lyfts fram men konkurrensen från de kommersiella kanalerna är ett faktum. Därför tror jag att det blir extra viktigt för kommuner och andra politiska verksamheter att försöka synas i det stora mediebruset. Informationen från exempelvis Kalmar Kommun konkurrerar med all annan information som sänds ut dagligen. Dock tror jag att människor alltid kommer att vara intresserade av vad som sker i sin när miljö, men möjligtvis är det en generationsfråga. Kanske borde kommunen fokusera på att nå ut till ungdomarna i högre grad, det är trots allt dem som utsätts för störst medietryck anser jag. Detta problem var inget som diskuterades under föreläsningen men det hade varit intressant att ta del utav hur de aktivt arbetar med att nå ut med sin information. Ett förslag kan vara att anpassa sina olika mediekanaler så att kommunen syns i rätt sammanhang. Ett första steg är förmodligen att inse vikten av internet, vilket Sara Svensson menade inte var självklart bland alla på kommunen. Hadenius och Weibull (2003) påpekar även vikten av mediernas roll i ekonomiska och kulturella system när det gäller att förmedla information.

 

Sammanfattningsvis menar jag att en informatör i en offentlig verksamhet, i synnerhet i en kommun, har en betydligt viktigare roll än vad som uppmärksammas bland gemene man. Konkurrensen i medieutrymmet blir allt hårdare och intresset för demokratiska frågor svalnar i takt med det utökade mediebruset vilket leder till nya förutsättningar för offentliga verksamheter. Det gäller för kommunen att hänga med i utvecklingen och anpassa sitt arbete om de vill öka förståelsen för kommunens arbete bland medborgarna.

 

Julia Luttrup



 

Mcchesney, Robert W (2001)  All makt åt medierna eller Ge folk vad de vill ha? Bokförlaget DN

Hadenius, Stig Weibull, Lennart (2003)  Massmedier - en bok om press, radio & TV Albert Bonniers Förlag


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0